oogsten in periode 1 - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Geert Veen - WaarBenJij.nu oogsten in periode 1 - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Geert Veen - WaarBenJij.nu

oogsten in periode 1

Door: Geert van der Veen

Blijf op de hoogte en volg Geert

21 Oktober 2011 | Rwanda, Shyogwe

Halverwege de periode 1

Het is al even geleden dat ik op mijn weblog geschreven heb. Er is ondertussen heel erg veel gebeurd.
Eigenlijk gebeurt er per uur, of misschien per dag weinig, maar wat er is, maakt over het algemeen veel indruk.
Ik zelf heb een hele andere rol dan de jaren hiervoor. Toen had ook
vooral een rol als begeleider van scholen, nu als begeleider van mijn
studenten en van een ruim aantal projecten die we onder handen
hebben. Dat voelt best goed, maar ik mis toch wel een beetje het edele
handwerk van het werken in de klas met kinderen en met hun
onderwijzers/ leerkrachten.

Het aantal projecten dat hier van de grond komt, is ongeloof’lijk. We werken hier veel met de
Rwandezen in de buurt en al werkende ontstaan ideeen waar we dan soms wel, soms niet iets mee gaan doen.
Ondershand zijn er een stuk of zes grote projecten:

• De aanleg van sportvelden bij de basisschool St. Etienne. Een paar weken geleden zijn de twee CIOS-ers Wouter en Johan begonnen met het bedenken van een plan om een heus handbalveld en basketbalveld aan te leggen en het bestaande volleybalveld te vernieuwen. We hadden eerst een plan om in het handbalveld twee basketbalvelden te plannen, maar daar zijn we weer van afgestapt. Nu komen een aantal lagen (de ruimtes tussen de lokalen loopt aardig af) met verschillende velden. Als alles goed gaat, gaan we maandag beginnen met de voorbereidingen : spannen van draden, waarlangs de nieuwe velden moeten worden afgegraven. Headmaster Faustin gaat 30 mensen vragen, die elk ongeveer een week gaan weken, met hun schep. Ieder person krijgt dan 1000 Rwf (ongeveer 1.20 euro) per dag uitbetaald. Hij (Faustin) gaat de materialen bestellen, Wouter en Johan gaan – met behulp van de tekeningen van Robin – de doelen maken en werken de periode mee. Ze hebben samen met onderwijzer Naphtar de supervisie, over de uitvoering van het project. Ikzelf heb de tekening gemaakt. Ypkje adviseert op afstand, over de technische aspecten. De sponsoring (rond 1000 euro) komt van de mensen in Nederland rondom Johan en Wouter. Alles moet voor 23 november klaar zijn, omdat we dan weggaan.

• De derde fase van het schoolmeubelenproject is afgerond. Vorige week hebben we met de hele groep de meubelen naar Mpemba gebracht (een arme school, aan de rand van het bisdom) en daar een dagprogramma verzorgd. Erg leuk om te doen. Dit wordt de partnersschool van OBS Twaspan in Wijnjewoude. Het eerste project was voor de school in Kabuga. Daar ben ik woensdag, samen met Robin geweest, met brieven en tekeningen van de kinderen van de OBS Tweespan van Lemmer. Verder heb ik daar een aantal onderwijzers gecoacht, die in het nieuwe lokaal bezig zijn met meer child centred learning. De andere zending was voor Nyaratovu, de partnerschool van de Riemsloot, OBS in Appelscha. We starten in januari weer met de volgende fase: dan gaan Gerlin en Detmer (tweede groep) werken, samen met studenten van de workschop in Cyakabili, aan schoolmeubelen voor de school in Kisura (helemaal in het noorden van het bisdom).

• Rymkje is druk bezig met het project voor waterafstotende overtrekken voor matrassen, voor bedden in het gezondheidscentrum van Shyogwe. Zij is – samen met de leerlingen van mother Union – nu in de productiefase. Momenteel is een zending material met het vliegtuig onderweg vanuit Nederland, om nog eens 40 matrashoezen te maken. Jan Dros heft een prachtig projectplan geschreven om in aanmerking te komen voor de Albert Schweitzerprijs 2011. Ik kan me niet voorstellen dat er nog een beter project zich aanmeldt voor deze prijs….

• Waterfilters en opvang van regenwater. In Nederland is een groep bezig met de afronding van een plan om regenwater op te vangen en te filtreren, voor het gezondheidscentrum van Kagarama. Ypkje is naar het centrum toegaan voor de eerste contacten en om foto’s te maken, Jan Dros heeft de aupervisie over de aanvraag om het project gesponsord te krijgen, Jimmy gaat in januari de eerste werkzaamheden begeleiden, Leo Groendijk zorgt voor de tekeningen en de filters, en in juli 2012 komt Jan Postma hier in Rwanda om thet filter te installeren en de mensen bij te scholen over het gebruik en onderhoud. Dit is een geweldig stevig project; echtt iets om trots op te zijn. In een zending vanuit Nederland zitten spullen om de kwaliteit van drinkwater te testen. Dit is een project dat Jelle en Renee vooral gaan doen, in hun laatste weken hier.

• Vorig jaar is er een container vol met machines gezonden, voor de houtwerkplaats van Cyakabili. Als je nu in de werkplaats kijkt, dan wordt er – haast onafrikaans… - erg hard gewerkt aan vele orders van instellingen en particulieren in de omgeving. Deze werkplaats wordt geheel gerund door Rwandezen, met de spullen (machines en gereedschappen) die Jan Postma verzorgd heeft, samen met zijn studenten van Heerenveen, het bedrijfsleven en Gered Gereedschap van Wolvega

• Ontwikkelen van mediatheken bij het Teacher Trainings Centrum en de basisschool St. Etienne. Met steun van Unicef/VSO zijn we bezig met de headmasters en enkele doenten van de scholen om van wat ongeordende oonderwijsmaterialen langzaam een mediatheek te creeeren. Dit gebeurt stap voor stap en de mensen zijn enthousiast. Een leuk projectt, ook voor Jinke (tweede groep), die vanaf januari op de basisschool gaat werken. Uiteindelijk komen er twee special grote ruimtes (op beide scholen een) die een beetje gaan functioneren naar westers model….. Dat is nog wel toekomstmuziek.
Verder zjin we op de school ST. Peters de ' Sprintversie' van rekenen / wiskunde aan het installeren op computers. Als dit gebeurt is, ga ik de wiskunde collega's instrueren over het gebruik daarvan. Zelf heb ik de methode veel gebruikt op het Friesland College, afgelopen jaar. Ik droom van een hele klas met kinderen van de basisschool, die mede volgens deze methode de eerste beginselen van het rekenen onder de knie krijgenn.

• Ondersteunen van scholen van beroepsonderwijs met lesmaterialen en coaching. Er zijn in de afgelopen jaren al veel spullen vanuit Nederland naar scholen hier gebracht (vooral computers). Momenteel is een zending met naaimachines en breimachines onderweg. Deze zijn bestemd voor Mothers Union’ in Cyakabili. Simone (tweede groep) kan hier mee aan de slag, om te ondersteunen bij de opleiding van kwetsbare en kansarme meisjes, die een opleiding van een jaar krijgen op het inistituut.

• Van een viertal scholen is de vraag gekomen om ICT-ers te sturen, die kunnen werken in de de ondersteuning van lessen en onderhoud computers. Wij hebben hier gehoor aan gegeven: in de tweede groep zijn drie ICT-ers (Antony, Daniel en Chris), die dit gaan verzorgen. ICT is ‘ hot’ in Rwanda en zit op dit gebied in een geweldige stroomversnelling.

De huidige zes studenten van Friesland College lopen ieder een prima stage en
hebben zich aardig aangepast aan de Afrikaanse manier van leven en
werken. Ze moeten omgaan met allerlei beperkingen en dat doen ze
bewonderendswaardig goed.

Soms lopen we wel tegen de beperkingen aan van de bureaucratie.
Gisteren moest ik naar de Immigration Office, om mijn visum
te verlengen. Dat is eerst anderhalf uur rijden met busjes, om
vervolgens te ontekken dat men nog een aantal formulieren nodig heeft.
De vorige keer was ik hier en heb toen op hun aanwijzingen de spullen goed voorbereid. Nu bleek dat men vond dat er nog meer formulieren bij moesten. Dan moet ik veel in mijzelf aanwenden om dit niet naar binnen te laten gaan. Ik heb de mensen hartelijk bedenkt voor hun aanwijzingen en ga door naar de volgende keer. Come back tomorrow.......
Vervolgens naar het vliegveld om de zending naaimachines, breimachines,
materiaal voor overtrekken voor matrassen en voor het testen van
drinkwater te halen. Ach, de formulieren waren nog niet in orde....come back tomorrow. Dat zjin twee zaken die helemaal niet gelukt zijn vandaag. Ik zit hier dan ok een beetje treurig.

Ik ben nu weer in mijn eentje. Ypkje is een week
geleden weer vertrokken naar Nederland; naar haar kids en werk. Ik mis haar; we zijn echt
enorm naar elkaar toegegroeid en ik verlang er naar dat ze eind
november naar Tanzania komt, waar we een ziekenhuis gaan bezoeken (met
misschien nieuwe projectmogelijkheden) en wat vakantie houden.
Vanaf 10 december voor een maand weer in Nederland.

Straks heb ik een gesprek met John Gaga, van TEVSA. TEVSA is een overkoepelnde organisatie van scholen van beroepsonderwijs hier in Rwanda. Deze organisatie is opgezet, mede door hulp van Johan Mulder, lid van de Raad van Toezicht van het Friesland College. We (John Gaga en ik) gaan praten over samenwerking rond projecten tussen TEVSA, Friesland College en Multimodus.

Morgen gaat Robin weg. Hij zit in de eerste groep en was al een paar weken eerder naar Rwanda gegaan, omdat hij vorig jaar verliefd was geworden op Alinos. Als alles goed komt, komt Alinos in december naar Nederland. Robin heeft nog wel geprobeerd om langer in Rwanda te blijven, maar hij kon zijn ticket niet verlengen. Morgen gaan we hem met de hele groep uitzwaaien.

Voor ons rest nog ongeveer een maand hier. Niemand wil hier eigenlijk weg. Het leven en de stage bevallen goed. We komen met hele goede herinneringen straks terug in Nederland.
Ik hoop dan ook jou te treffen voor een goed gesprek en een glaasje van het een of ander.
Tot over een aantal weken…

  • 21 Oktober 2011 - 18:55

    Janneke:

    Lieve geert, WOW! Het duizelt mij bijna als ik al die verschillende projecten lees en ook hoe succesvol of hoopvol allemaal. Ik geniet altijd weer van jouw enthousiasme. Wat zit jij weer heerlijk op jouw plek daar in Rwanda. En die Robin met Alinos: hadden ze beiden niet kunnen denken vorig jaar waarschijnlijk. Fijn ook dat jij 10 december hier komt. Ik zie je graag en hoor dan graag alle verhalen. Heel veel liefs en succes!

  • 22 Oktober 2011 - 15:33

    Ypkje:

    He Vlam,
    Geweldig om het rijtje te lezen met wat er allemaal wordt gedaan daar bij jullie overzee.
    Ik heb er zelf een stukje van mogen mee genieten.
    Al deze ativiteiten zijn natuurlijk belangrijk voor je stagiaires, want hierop worden ze beoordeeld als ze weer terug komen op hun school.
    Voor mij was het mooster wat ik heb gezien bij je studenten de wijze waarop ze met elkaar en met de zo andere cultuur omgingen.
    Aanpassen, verwonderen ipv oordelen, respect ipv verwijt, elkaar de ruimte geven, het leven accepteren zoals het daar op je pad komt.
    Je hebt stel toffe studenten mee genomen die open staan voor dit proces.

    En uhh.... hoe heet die coach ook al weer?
    I love him!!

  • 08 November 2011 - 18:49

    Sytze Grijpma:

    Beste Geert,

    prachtige projecten, heel bijzonder om te lezen. een grote diversiteit.
    Jou taken zijn bijgesteld: cursisten begeleiden. Dankbaar werk. Ik hoop dat het verder goed met je gaat en natuurlijk ook de anderen. In december zien we elkaar weer. voor die tijd lees ik natuurlijk de verslagen.
    vriendelijke groet,
    Sytze

  • 29 November 2011 - 22:01

    Riffraff:

    Hoi Geert,
    Het spijt me dat ik niet eerder heb gereageerd (let je er wel op dat je goed eet en let ook op je -d's en -t's; dat staat zo slordig voor een leraar). Ik lees je belevenissen over je projecten en inzet en ben onder de indruk van zoveel passie.
    Helaas voel ik me vaak erg beroerd (misselijk, jeuk, darmkrampen en bekaf), dat ik naast het werk en de zorg voor Kaj niet veel puf heb voor andere dingen (fietsen lukt gelukkig wel, schaatsen soms ook). Realiseer me plots dat het al bijna weer december is en dat je dan alweer hier zit. Nog even zonder je waakvlam, maar zo te zien ontbreekt het je niet aan vuur.
    Nog even buffelen (faaks wol in raar tiidwurd foar Rwandezen) en faaks sjogge wy elkoar takom moanne yn Fryslân.

    Mei groetnis,
    Carel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Shyogwe

Geert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 38707

Voorgaande reizen:

08 September 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: